Hea lasteaia mudeli võimalikud aspektid
Aspektid on jagunenud nelja valdkonna vahel, jagunemine just nendeks valdkondadeks põhineb sisehindamise aruandel.
LAPSE ARENGULINE VAJADUS
- Selgitatakse välja iga lapse individuaalsed vajadused ning arvestatakse nendega õppe- ja kasvatustöös
- Aidatakse lastel seostada uusi teadmisi varasemate kogemustega
- Kasutatakse meetodeid ja ülesandeid, mis soodustavad avastamist ja katsetamist
- Analüüsitakse ja hinnatakse õppe- ja kasvatustööd
- Õppe- ja kasvatusprotsessis kasutatakse mängu
- Lastes kujundatakse iseseisvust
- Pööratakse tähelepanu sotsiaalsete oskuste (sh kommunikatiivsete, väljendus- ja arutlusoskuste) arendamisele
- Kujundatakse lastes loovust, algatusvõimet ja vastutustunnet
- Kujundatakse lastes mõtlemise- ja probleemilahendamise oskust
- Kujundatakse lastes hoolivust ning austust iseenda, vanemate, teiste laste, kaaskodanike ja kõige elava vastu
- Lastele võimaldatakse katkestamatut mänguaega
- Jälgitakse ja hinnatakse lapse arengut
- Antakse tagasisidet lapse arengu kohta lapsele endale ja lapsevanematele
- Tunnustamise kord on välja töötatud ja lasteaiaperele teada
- Lasteaias on olemas toimivad tugisüsteemid (nt logopeed-kõneravi, eripedagoog, psühholoogiline ja sotsiaalpedagoogiline nõustamine)
- Lasteaial on välja kujunenud oma traditsioonid ja neid traditsioone peetakse oluliseks
KASVAMIST JA ARENGUT TOETAV KESKKOND
- Lastele ja õpetajatele meeldib lasteaias käia ja nad tunnevad sellest rõõmu
- Lasteaiapere liikmeid ühendab oma lasteaia tunne
- Lastest hoolitakse ning arvestatakse nende tunnete ja arvamustega
- Lapsi kaasatakse kasvukeskkonna kujundamisse ja reeglite loomisesse
- Kasvukeskkond pakub võimalusi mitmekesiseks mänguks ja laste tegutsemiseks väikestes gruppides
- Õpi- ja kasvukeskkond lasteaias on turvaline ja tervislik ning ülemäärase stressita (välditakse päeva üleplaneerimist)
- Kasutatakse ea- ja arengukohaseid mängu- ja õppevahendeid
- Info probleemide kohta jõuab juhtkonnani ning tegeletakse probleemide lahendamise ja ennetamisega
- Kujundatakse tervislikke eluviise (sh pööratakse tähelepanu tervislikule toitumisele, hügieenile, õuesviibimisele)
- Arvestatakse laste eripäradega (sh toitumuslike eripäradega) ning erivajadustega
JUHTIMINE
- Lasteaial on olemas teadlik sihiseade (seatud eesmärgid ning nende poole liikumise kava), millest lähtutakse oma igapäevases tegevuses
- Väärtusarendusega tegeletakse süsteemselt ja järjepidevalt
- Lasteaia töötajad saavad sisulist tagasisidet oma tööle
- Juhtimine on avatud, innustav, kaasav ja õiglane ning lasteaia juhataja on heaks eeskujuks kogu lasteaiaperele
- Lasteaia personal on professionaalne ja arengule orienteeritud, tegeletakse enesereflektsiooniga
- Lasteaia juhataja motiveerib lasteaia töötajaid ning toetab nende arengut
- Töötajad on informeeritud lasteaias toimuvast ja nad on teadlikud, millest lähtuvalt otsuseid tehakse
- Ressursse (töötajate ja laste aega, raha, ruume jms) kasutatakse tõhusalt parima tulemuse saamiseks
- Ressursside tõhusa kasutuse planeerimisse on kaasatud erinevad osapooled
KOOSTÖÖ JA HEAD SUHTED
- Toimib koostöö lasteaiapere eri osapoolte vahel: koostöö on efektiivne õpetajate-õpetajate, õpetajate-laste, laste-laste, õpetajate-lapsevanemate, õpetajate-juhtkonna, lapsevanemate-tugipersonali, õpetajate-tugipersonali, lasteaed-kogukond tasandil, kasutatakse erinevaid koostöö vorme
- Lasteaed teeb koostööd teiste lasteaedade või asutustega, et jagada oma kogemust, muresid ning rõõme
- Soodustatakse vanemate enesetäiendust, harjumusi lasteaiaga koostööd teha ning perede võimalusi üksteiselt õppida
- Lapsed, õpetajad jt lasteaia töötajad ning lapsevanemad juhivad ja/või on kaasatud erinevatesse lasteaia projektidesse
- Lasteaia eri osapooled tegelevad omavaheliste konfliktide ennetamise ja lahendamisega
- Aidatakse kõiki abivajavaid osapooli