Reklaam peab sobima ühiskonnas aktsepteeritud väärtustega, sest reklaam peegeldab ühiskonnas toimuvaid kultuurilisi muutusi. Seega saab valimisreklaami abil püüda mõista ka poliitilise kultuuri arengusuundi.
Külli-Riin Tigasson väidab oma valimisreklaame käsitlevas magistritöös, et aastatel 1992–2002 on valimisreklaam muutunud meelelahutuslikumaks ning kasutab üha enam kommertsreklaamide võtteid. Samal ajal on valimisreklaam muutunud inforikkamaks ning pöörab rohkem tähelepanu konkreetsetele poliitikaga seotud teemadele.*
Eetilisuse seisukohast tuleks poliitilist reklaami analüüsida sarnaselt kommertsreklaamile. Reklaamiseadus keelab varjatud reklaami, poliitreklaam peaks seega selgelt muust teabest eristuma. Katteta valimislubadused võib paigutada eksitava reklaami alla. Liiga suuri välipostreid on peetud avaliku ruumi risustamiseks.
Kuigi valimisreklaami üks eesmärk on sarnaselt kaubareklaamile informatsiooni levitamine, on küsitav, kas postkaste ummistavad ja mõne isiku valimist nõudvad lendlehed kuuluvad hea ja eetiliselt korrektse poliitilise reklaami hulka.
*Tigasson, Külli-Riin. Valimisreklaami muutumine televisioonis 1992–2002. Magistritöö. Tartu Ülikooli sotsiaalteaduskond. Tartu: Tartu Ülikool, 2003.
2006. aasta detsembris selgus, et majandusminister ja Keskerakonna esimees Edgar Savisaar lasi end sama aasta suvel pildistada ja filmida koos olümpiavõitjate Andrus Veerpalu ja Kristina Šmiguniga. Fotosid kasutati Savisaare isiklikul jõulukaardil. Lisaks valmis teleklipi kujul Savisaare jõulutervitus. Foto ja video valmimine tekitasid avalikkuses mitmeid küsimusi, kusjuures õli valas tulle asjaolu, et 2007. aasta märtsis oli oodata riigikogu valimisi. Asjaosalised ise polnud nõus valminud materjali otseselt valimisreklaamiks nimetama.
Küsimusi:
(vt ka Postimees suusablogi http://suusk.blogspot.com/)
Vaata veel näitejuhtumeid:
ARTIKLID
Kalamees, K. Õiguslikult nõrk välireklaami keeld jääb märtsivalimisteks püsima. Eesti Päevaleht, 07.11.2006
Keskerakond reklaamib pensionitõusuga iseennast. Eesti Päevaleht Online, 04.04.2006
Masing, K. Sotsid kasutasid Ilvest värbamiskampaanias. Eesti Päevaleht, 26.09.2006
Neivelt, I. Ükski Eesti firma pole nii massiivselt reklaami teinud kui parteid. Postimees, 03.03.2007
Poliitiline välireklaam võib tänavatele tagasi tulla. Eesti Päevaleht Online, 10.06.2008
Raun, A. Mitmed seigad seavad eurokampaaniate eetilisuse kahtluse alla. Postimees, 06.06.2009
Sikk, R. Narvas kahtlane valimisreklaam. Eesti Päevaleht, 08.10.2005
Vaivara vallas tehakse keelatud valimisreklaami. Eesti Päevaleht Online, 10.10.2005
Vee, E. Valimisreklaam on tunnetuslik. Strateegia, 1999, nr 1, lk 17-19.
VÄITEKIRJAD JA UURIMUSED
Kalmus, T. Valimisreklaam Eesti päevalehtedes 1992. ja 1995 aastal. Magistritöö. Tartu Ülikool, sotsiaalteaduskond, 1999
Ong, M. Poliitilise reklaami mõju Riigikogu valimistele 1999. a IX Riigikogu valimiste näitel. Bakalaureusetöö. Tallinna Ülikool, sotsiaalteaduskond, 2002
Sepp, A. Eetiline mõõde poliitilises kommunikatsioonis Eesti 2005. aasta kohalike omavalitsuste valimiste poliitiliste telereklaamide näitel. Bakalaureusetöö. Tartu Ülikool, sotsiaalteaduskond, 2006
Tigasson, K.-R. Valimisreklaami muutumine televisioonis 1992-2002. Magistritöö. Tartu Ülikool, sotsiaalteaduskond, 2003
Õigus, J. Eetilised ja õiguslikud konfliktid Eesti 2009. aasta poliitilistes telereklaamides. Bakalaureusetöö. Tartu Ülikool, majandusteaduskond, 2010.
Ülaltoodud kirjanduse laenutamiseks palume teha otsingu raamatukogude andmebaasis ESTER
VÕÕRKEELNE KIRJANDUS
Belch, G. E.; Belch, M. A.. Advertising and Promotion. Irwin/McGraw-Hill, 1998
Berger, A. A. Ads, Fads, and Consumer Culture: Advertising's Impact on American Character and Society Lanham (Md.): Rowman & Littlefield, 2000
Cook, G. W. D. The Discourse of Advertising London: New York: Routledge, 2001
McGann, A. F. Advertising Media: a Managerial Approach. Homewood: Irwin 1988
McFall, L. Advertising: a Cultural Economy. London: Sage, 2004
Rotzoll, K. B. Advertising in Contemporary Society: Perspectives Toward Understanding. Urbana: Chicago: University of Illinois Press, 1996
Seiden, H. Advertising Pure and Simple. New York: AMACOM, 1990
Spence, E.; Heekeren, B. Van. Advertising Ethics. Prentice Hall, 2004
Toland Frith, K. (ed). Undressing the Ad: Reading Culture in Advertising. New York: Lang, 1998
Twitchell, J. B. Adcult USA: the Triumph of Advertising in American Culture. New York: Columbia University Press, 1996
Williamson, J. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London; New York: Boyars, 2000
Zeff, R. Advertising on the Internet. New York: Wiley Computer Publishing, 1999
Vaata ka: poliitika ja eetika
Päisefoto: Element Digital, pexels.com