Rahvusvaheline äri seab juhtidele lahendamiseks mitmeid küsimusi. Kuidas tulla toime ettevõtte töötajate erinevast kultuuritaustast tulenevate erimeelsustega? Kas juht saab ettevõttes kehtestada ühtlustavat „oma kultuuri“? Kuidas peaks firma eetikareeglite kehtestamisel arvesse võtma erineva kultuuriga riikides asuvate tütarettevõtete töötajate arusaamu?
Rahvusvaheliseks muutumine esitab ettevõtetele uusi väljakutseid:
Firma tegevuse laienemisel välisriikidesse ning erinevate maade äripartneritega suhtlemisel tasub tunda kohalikke tavasid, et nende vastu mitte eksida. Mida teha aga siis, kui kohalikud tavad lähevad vastuollu ettevõtte eetikakoodeksi või emamaal kehtivate moraalinormidega? Või kui kohalikud kombed takistavad ettevõtte põhimõtetest kinnipidamist? Kas on olemas universaalsed head tavad, mis võiksid kõikjal kehtida, või tuleb oma käitumist oludega kohandada?
Emamaalt pärinevate moraalinormide järgimisele kindlaksjäämist võib mitmel puhul põhjendada kohaliku elukorralduse ebaõiglusega. Võib küsida, milline on välismaise ettevõtja vastutus kohaliku ühiskonna ees? Mil määral peaks ettevõtja püüdma edendada kohalike ühiskonnaliikmete heaolu?
Ka oma kodumaal tuttavates tingimustes tegutsedes tuleb järjest sagedamini arvesse võtta kõikide eluvaldkondade muutumist rahvusvahelisemaks ning pidada silmas rahvusvahelise kogukonna huvisid ja nõudmisi.
Altkäemaks ja erinevad kultuurid
USA telekommunikatsioonifirma kehtestas 1975. aastal eetikakoodeksi, mis muu hulgas sätestas, et altkäemaksu andmine ja võtmine on lubamatu. Aastate jooksul on ettevõte laiendanud oma tegevust erinevatesse riikidesse üle kogu maailma. Üks firma juhtidest reisis rahvusvahelistes harukontorites ja leidis eest olukorrad, mis näisid alluvat teistsugustele standarditele.
(Beauchamp, T. L.; Bowie, N. E. (eds). Ethical Theory and Business. Upper Saddle River: Pearson Education International, 2004, lk 623)
Küsimusi:
Vaata veel näitejuhtumeid:
30.11.2007 Margit Keller: Usbeki lastest ja tarbija moraalist (EPL)
Rohkem ärieetika näitejuhtumeid leiate Markkula Center for Applied Ethics kodulehelt (inglise keeles)
ÕPPEMATERJALID
Reiner, A. (koost). Rahvusvaheline juhtimine: loengukonspekt-töövihik. Tallinn: Tallinna Majanduskool, 2004.
RAAMATUD JA KOGUMIKUD
Ettevõte globaliseeruvas majanduses: II teadus-ja koolituskonverentsi ettekanded-artiklid. Tallinn, Pärnu: Mattimar, 2004.
Maailmaparandaja teejuht: arengukoostööst ja sellest, kuidas sina saad panustada. Koostaja A. Kool. Arengukoostöö Ümarlaud, 2010.
Mardiste, P. (toim). Globaliseerumine, suurkorporatsioonid ja keskkond. Tallinn: Eesti Roheline Liikumine, 2001.
Reiner, A. (koost). Rahvusvaheline juhtimine: loengukonspekt-töövihik. Tallinn: Tallinna Majanduskool, 2004.
Salvatore, D. Rahvusvaheline majandus. Tõlkinud K. Kerem jt. Tallinn: Eesti Majandusjuhtide Instituut, 1991.
Trompenaars, F., Woolliams, P. Äri ja erinevad kultuurid. Tõlkinud E. Velbri. Tartu: Fontese Kirjastus, 2005.
KÄSIRAAMATUD
Foster, D. Aafrika ja Lähis-Ida riikide etikett ja tavad. Tõlkinud Ü. Jälle. Tallinn: Ersen, 2002.
Foster, D. Aasia riikide etikett ja tavad. Tõlkinud Ü. Jälle. Tallinn: Ersen, 2002.
Foster, D. Euroopa riikide etikett ja tavad. Tõlkinud M. Planhof. Tallinn: Ersen, 2002.
Kaljund, K. Interkultuuriline ärisuhtlemine. Tallinn: Tallinna Tehnikaülikooli Kirjastus, 2001.
Lewis, R. D. Kultuuridevahelised erinevused: kuidas edukalt ületada kultuuribarjääri. Tõlkinud T. Aug. Tallinn: TEA Kirjastus, 1997.
Morrison, T.; Conaway, W. A.; Borden, G. A. Maailma äri ja kultuuri käsiraamat. Tõlkinud A. Ehin. Tallinn: TEA Kirjastus, 2002.
Morrison, T.; Conaway, W. A.; Douress, J. J. Dun & Bradstreeti rahvusvahelise äri juht. Tõlkinud M. Lebedev. Tallinn: K-Kirjastus, 2000.
Nedkov, L. Avarda oma silmaringi: suurenda oma edu šansse rahvusvahelises äris ja välissuhtluses: Aasia ja Vaikse ookeani piirkond. Tõlkinud K. Muuk. Tallinn: Sinisukk, 2003.
Ülaltoodud kirjanduse laenutamiseks palun teha otsing raamatukogude andmebaasi ESTER
ARTIKLID
Kooskora, M. Ärieetika. Simm, K. (koost), Praktilise eetika käsiraamat. Tartu Ülikooli Kirjastus, 2023
Saat, M. Eesti ettevõtluse rahvusvahelistumise probleemidest. Tallinna Tehnikaülikooli kaheksakümnes aastapäev. Tallinn, 2000, lk 125–128.
VÄITEKIRJAD JA UURIMUSED
Aria, H. Kultuuridevaheliste erinevustega arvestamine rahvusvahelistel läbirääkimistel kaugete kultuuride esindajatega Eesti ettevõtjate näitel. Magistritöö. Tartu Ülikool, 2006.
Kasak, A. Eesti ettevõtete internatsionaliseerumine. Magistriprojekt. Tartu Ülikool, 1999.
Mamers, T. Läbirääkimistaktikate eetilisus ja seda mõjutavad tegurid rahvusvahelistel äriläbirääkimistel eestlaste kogemuste põhjal. Magistritöö. Tartu Ülikool, 2008.
Puustusmaa, M. Rahvusvahelisena sündinud ettevõtted (born globals) Eestis. Bakalaureusetöö. Tartu Ülikool, 2006.
Sõber, H. Mitmekultuuriline ettevõte muutuste perioodil: keskastmejuhi tõlgendusmallid ja identiteet uue organisatsioonikultuuri kujunemise eeldusena. Magistritöö. Tartu Ülikool, 2004.
Tõldsepp, K. Kultuuri mõju multinatsionaalsete organisatsioonide personali värbamisele ja valikule. Magistritöö. Tartu Ülikool, 1999.
VÕÕRKEELNE KIRJANDUS
Bird, F.; Herman, S. (eds). International Businesses and the Challenges of Poverty in the Developing World: Case Studies on Global Responsibilities and Practices. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2004.
Bird, F.; Velasquez, M. Just Business Practices in a Diverse and Developing World: Essays on International Business and Global Responsibilities. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006.
Brown, P. G. Ethics, economics and international relations: transparent sovereignty in the commonwealth of life. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008.
Czinkota, M. R.; Ronkainen, I. A. Best practices in international business. Fort Worth (etc.): Harcourt College Publishers, 2001.
Deresky, H. International management: managing across borders and cultures. Upper Saddle River: Prentice Hall/Pearson Education International, 2002.
Donaldson, T. The ethics of international business. New York, Oxford: Oxford University Press, 1992.
Elfstrom, G. Moral issues and multinational corporations. New York: St. Martin's Press, 1991.
Gahmberg, H. The impact of national cultures on cross-cultural teamwork: a qualitative study of teams in two industries. Vaasa: Vaasan yliopisto, 1999.
Hampden-Turner, C.; Trompenaars, F. Building cross-cultural competence: how to create wealth from conflicting values. New Haven, London: Yale University Press, 2000.
Hendon, D. W.; Hendon, R. A.; Herbig, P. Cross-cultural business negotiations. Westport, London: Quorum, 1996.
Hoffmann, M. W. Emerging global business ethics. Westport; London: Quorum Books, 1994.
Homann, K.; Koslowski, P.; Luetge, C. (eds). Globalisation and Business Ethics. Aldershot: Ashgate, 2007.
Jacob, N. Intercultural management. London, Sterling: Kogan Page, 2003.
Kinley, D. (ed). Human Rights and Corporations. Ashgate, 2009.
Kosheri, A. (ed). L'éthique dans les relations économiques internationales: hommage à Philippe Fouchard. Paris: Pedone, 2006.
Lewis, R. D. When cultures collide: leading across cultures. Boston, London: Nicolas Brealey International, 2006.
Lynn, B. C. End of the line: the rise and coming fall of the global corporation. New York (etc.): Doubleday, 2005.
Mamic, I. Implementing Codes Of Conduct: How Businesses Manage Social Performance In Global Supply Chains. Sheffield: Greenleaf Publishing, 2007.
McDonald, F. et.al (eds). The process of internationalization: strategic, cultural and policy perspectives. Basingstoke: Palgrave/Macmillan, 2004.
Mead, R. International management: cross-cultural dimensions. Malden (etc.): Blackwell, 2005.
Moore, F. Transnational business cultures: life and work in a multinational corporation. Aldershot: Ashgate, 2005.
Nelson, B. L. Law and ethics in global business: how to integrate law and ethics into corporate governance around the world. London, New York: Routledge, 2005.
Parhizgar, K. D.; Parhizgar, R. Multicultural Business Ethics and Global Managerial Moral Reasoning. New York: University Press of America, 2006.
Ricciardelli, M. et.al (eds). Globalization and multicultural societies: some views from Europe. Notre Dame: University on Notre Dame Press, 2003.
Rossouw, G.; Sison, A. J. G. Global Perspectives on Ethics of Corporate Governance. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006.
Röttgers, K.; Koslowski, P. (Hg). Transkulturelle Wertekonflikte: Theorie und wirtschaftsethische Praxis. Physica, 2002.
Sklair, L. Globalization: capitalism and its alternatives. New York: Oxford University Press, 2002.
Stückelberger, C. Global trade ethics: an illustrated overview. Geneva: WCC Publications, 2002.
Tulder, R. van; Zwart, A. van. International business-society management: linking corporate responsibility and globalization. London; New York: Routledge, 2006.
Ulmer, M. (Hg) et al. Wertorientierte Unternehmensführung. Bern: Haupt Verlag, 2006.
Usunier, J.-C. Marketing across cultures. Harlow (etc.): Pearson Education, 2005.
Гурова, И. П. Этика международных экономических отношений. Москва: Дело, 2004.
Персикова, Т. Н. Межкультурная коммуникация и корпоративная культура. Москва: Логос, 2002.
Симонова, Л. М.; Стровский, Л. Е. Кросс-культурные взаимодействия в международном предпринимательстве. Москва: Юнити-Дана, 2003
AJAKIRJAD
Critical Perspectives on International Business
The International Journal of Cross Cultural Management
Journal of International Business Studies
INFOVÄRAVAD JA MUUD MATERJALID
Fair Trade: Eestikeelne informatsioon õiglasest kaubandusest
European Business Ethics Forum
globalEDGE: Materjalid ja uudised globaalse äri kohta
Vaata ka: globaalne eetika, religioon ja eetika
Päisefoto: Nappy, pexels.com